Bolt si nechal patentovat systém, který zabrání tandemové jízdě

Evropskému pronájmu koloběžek dominuje Bolt. Tato společnost provozuje své koloběžky i v mnoha městech v Česku a nedávno si zažádala o patentování systému, který dokáže detekovat to, že na koloběžce je více než jeden jezdec. Kromě toho aktuálně testují způsoby jak zabránit používání koloběžky pod vlivem nebo „driftování“.

Bolt bojuje proti tandemové jízdě

Asi jste o tom už slyšeli: Největším bezpečnostním rizikem při jízdě na koloběžce je, když na ní jezdí dva či více lidí najednou. Mnohá města dokonce zavedla legislativu, která tomuto zabraňuje. Dodržování těchto pravidel však téměř nikdo nekontroluje a jezdci si tak dělají, co chtějí. Bolt je na našem území, ale i v celé Evropě, největším poskytovatelem pronájmu koloběžek a pokud by tomuto dokázali sami zabránit, tak by to vyřešilo velkou část celého problému.

Právě proto Bolt, s vidinou zlepšení reputace elektrických koloběžek, vymyslel systém, který měří změnu hmotnosti koloběžky a jezdce. Používá k tomu zabudované GPS snímače, které měří zrychlení. Zrychlení se pak zkombinuje s údaji o okamžitém kroutivém momentu a počítač umí poměrně jednoduše a spolehlivě dopočítat celkovou hmotnost, která byla zrychlena od čehož následně odečte hmotnost koloběžky. Tuto hmotnost během jízdy monitoruje a když dojde k její zásadní změně, tak Vás aplikace upozorní, pomocí push notifikace, že tandemová jízda není povolena. To se stane bez ohledu na to, jaká je legislativa v místě, kde k tandemové jízdě došlo.

Možná si říkáte, že to lze snadno obejít. A asi máte pravdu – alespoň tedy při jedné z prvních jízd nového uživatele. Osobně se však domnívám, že aplikace si hmotnost jezdce uloží a pokud při příštích jízdách nebude hmotnost stejná, tak dostanete stejnou notifikaci. Bolt informoval, že systém funguje lépe, než čekali, takže tam bude něco podobného určitě zakomponováno.

Driftování a jízda pod vlivem? Bolt říká ne

Z nedávných studií vyplývá, že jízda pod vlivem, driftování a tandemová jízda jsou nejčastější příčinou nehod na elektrických koloběžkách, tvrdí Bolt. Rozhodli se tedy vyřešit ne jeden, ale rovnou všechny tři tyto problémy. „Driftování“ na koloběžce (rychlé zabrzdění, kdy se uzamkne zadní kolo a koloběžka driftuje) prý nebylo vůbec těžké vyřešit. Koloběžka snímá míru brzdění a pokud opakovaně prudce brzdíte, tak si uvědomí, že se nejedná o nouzové brzdění. Pokud k tomu dojde, tak Vás aplikace upozorní, abyste to nedělali. Tato novinka se aktuálně testuje v Berlíně.

Zabránit jízdě pod vlivem je z této trojice snad nejtěžší. Jak zjistíte, že je uživatel kognitivně neschopný řídit? Dáte mu test! Bolt přišel se systémem, který již funguje ve čtrnácti evropských městech a který otestuje reakční schopnosti řidiče předtím, než dostane přístup ke koloběžce. Tento test však nedostane každý a vždy. Dostanete ho jen v určitých večerních hodinách a je možné, že Bolt bude využívat také polohu uživatele a bude tuto funkci cílit na lidi, kteří opouštějí bary či restaurace u těch, kteří aplikaci udělili přístup k těmto informacím. To je však už jen spekulace. Z trojice se to zdá jako nejméně efektivní řešení, ale Boltu v podstatě nic jiného nezbývá.

Bolt zatím nezveřejnil žádné sankce pro případ, že uživateli jeden z těchto systémů prokáže porušování pravidel, ale uvidíme, zda nepřijdou na konci testovacího období.