Astronomie # 7: Nobelova cena za fyziku 2020 a voda na Měsíci

Co vše přinesl říjen ve znamení astronomie a kdo získal nobelovu cenu za fyziku? O tom se můžete dočíst v našem novém článku.

Vítejte při měsíčním souhrnu nejdůležitějších zpráv z lidského zkoumání vesmíru. Začátkem října se předávala Nobelova cena za fyziku, kterou si trojice astrofyziků vysloužila díky svým objevům o černých dírách. Později byl potvrzen nález vody na Měsíci a do služby by mělo nastoupit několik nových teleskopů. Pojďme si o těchto tématech říct trochu víc.

800pxHorsehead_and_flame_Nebulea_384mm_scope_HaRGB
Zdroj: Wikimedia Commons

Nobelova cena za fyziku 2020

Získat Nobelovu cenu není jednoduché a jedná se o životní úspěch. Trojice vědců z různých zemí (Spojené království, Amerika, Německo) si za své významné objevy o černých dírách tuto cenu, kterou dostali 6. října, určitě zasloužila.

Sir Roger Penrose je jedním z této trojice a jeho přínos do naší schopnosti rozumět světu kolem nás je nemožné popřít. Polovinu Nobelovy ceny za fyziku v roce 2020 získal za aplikování Teorie relativity na proces vzniku černých děr. Možná to nezní jako moc, ale je to další krok k „Teorii všeho“.

Reinhard Genz a Andrea Ghez (která je jen čtvrtou ženou vůbec, které se podařilo získat Nobelovu cenu) nezávisle na sobě pomocí největšího teleskopu na světě pozorovali pohyby objektů blízko středu naší galaxie. Oběma se podařilo dokázat, že v centru naší galaxie se nachází supermasivní objekt (4 000 000krát hmotnější než naše Slunce), kterým pravděpodobně bude obří černá díra. Její existence byla předpokládaná, ale až nyní se ji podařilo dokázat. Oba dostali jednu čtvrtinu Nobelovy ceny za fyziku.

Voda na Měsíci

NASA pomocí svého létajícího observatoře SOFIA potvrdila nález molekul vody na Měsíci. Ta by se měla nacházet v největším krátery, který ze Země dokážeme pozorovat. Důležité je ale podotknout, že Měsíc je stále 100krát sušší než Sahara, protože nalezené množství vody je extrémně nízké. Více se dočtete zde.

Clavius Crater Moon water found
Zdroj: NASA

Nové teleskopy

Astronomům přibudou do repertoáru nové teleskopy. Dokonce až čtyři a každý by měl být určen na něco jiného. Jeden z nich, s průměrem zrcadla 8 metrů, bude schopen udělat sérii snímků, ze které víme vyskládat jeden velký obrázek, z celé noční oblohy již během tří dnů. Více informací o těchto teleskopech najdete zde.