ABS pro kola – novinka, se kterou dosáhnete optimálního a bezpečného brzdění

OutBraker je první ABS pro kola, která si můžete koupit. O tom, jak funguje a jak dokáže zabránit zraněním, se dočtete v našem článku.

Zabrání, abyste při prudkém zabrzdění přeletěli přes řídítka. První protiblokovací brzdový systém pro silniční a horská kola je v prodeji již dříve pod názvem Outbraker ABS Road. Toto je první ABS pro kola.

Korejští technici pracují na jeho vylepšení a implementování do různých typů kol. Součástka Outbraker, protiblokovací brzdový systém, který je dosud znám z aut a motocyklů, se tak přesunula do sféry cyklistiky. V řadě výhod tohoto zařízení tak trochu zaniká podstatný fakt. Kolo blízké budoucnosti si zřejmě „na koleni“ už neopravíte. Nejmodernější kola se totiž stále více začínají podobat autům a motorkám. Do kopce si pomáhají motorem, mohou automaticky řadit a dokonce v současnosti už i zastavovat bez smyku.

Jízda bez smyku

Stále platí dávné pravidlo jízdy na kole: Pokud při prudším brzdění cítíme, že máme tendenci proletět přes přední kolo kola, rychle – okamžitě pustíme přední brzdu, abychom nepřeletěli přes kolo. Jenže ve chvíli puštění už nebrzdíme…

Systém ABS se v autech a motocyklech stará o bezpečné zpomalení. Kola se díky němu při brzdění zcela nezablokují a nedostanou smyk. OutBraker od stejnojmenného výrobce z Jižní Koreje je malá kovová součástka, která se snaží o totéž, ačkoli je menší a jednodušší. Po letech vývoje se mezi cyklisty vrací v pokročilé verzi.

Jak funguje ABS pro kola?

OutBraker existuje ve dvou verzích pro horská a silniční kola. Instaluje se jako doplněk na běžné kotoučové brzdy. Konkrétně mezi brzdovou hadičku a páku na řídítkách. Odtud reguluje přetlak v brzdovém potrubí, aby při brzdění zabránil nebezpečnému zablokování předního kola. Cyklista by tak ani při silném brždění neměl dostat smyk nebo „proletět“ přes řídítka. Brzdy s protiblokovacím systémem vyvíjí v současnosti více výrobců. OutBraker je však technicky nejjednodušší. Pracuje jako jednoduchý omezovač tlaku v hydraulice. To znamená, že reguluje účinek brzdové kapaliny, která po stlačení páky na řídítkách „tlačí” v hadičce na brzdové destičky a ty se „zakusují” do brzdového kotouče, čímž brzdí kolo.

Bez napájení

Protiblokovací součástka OutBraker v sobě nemá žádnou elektroniku, a tak nepotřebuje být napájena energií. Zároveň nepoužívá senzory blokování kol jako skutečné ABS v automobilech. Nezohledňuje tedy případné změny terénu či počasí, nebo proměnlivou třecí sílu mezi destičkami a kotoučem, pokud například za deště navlhnou.

Celkový účinek zařízení musí jezdec předem nastavit otočným kolečkem u řídítek. Podle jízdního stylu, vlastní váhy nebo náročnosti terénu může určit, jak moc se mají brzdy do kola „kousnout“.

Brzdový systém ABS zajišťuje nejen optimalizaci hydrauliky a brzdného výkonu kola, ale také pomáhá vytvářet optimální brzdnou sílu. Optimální brzdný tlak vzniká těsně před zablokováním kola, což umožňuje krátké a bezpečné brzdění i při vysokých rychlostech.

Rýchlejšie a bezpečnejšie

Vývoj brzd s protiblokovací vlastností reaguje na stále vyšší rychlosti elektrokol a jejich rozšíření mezi cyklisty začátečníky. Povinná výbava to ovšem zatím není, jako například u automobilů nebo motocyklů. To je jeden z důvodů, proč se s cyklistickým „ABS” zatím běžně nesetkáme. Zároveň se ještě nepodařilo vyrobit takový brzdný systém, který by byl na kolech spolehlivý za všech jízdních podmínek. OutBraker se ideálu zatím jen přibližuje.

Foto: OutBraker